قوزلو كندينين وئبلاگينا خوش گلميسينيز

قوزلو كندينين وئبلاگينا خوش گلميسينيز.
استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و آدرس وبلاگ مجاز است.

۱۳۸۹ آذر ۱۰, چهارشنبه

باغات روستای قوزلو

روستای قوزلو دارای باغات متنوعی است. مهمترین محصولات باغی روستای قوزلو که در بازارهای محلی و منطقه ای به فروش می رسد باغات گردو است. گردوهای این منطقه از انواع مختلفی برخوردار است.
علاوه برروستاهای اطراف به مانند ایزمارا که به طور سنتی از قدیم الایام گردوهای خود را از این روستا تامین می کنند، قسمتی از گردوی بازار شهر گئرمی موغان نیز از این روستا تامین می شود.

به، آلو، آلوچه، آلبالو و... از دیگر محصولات باغی این روستا هستند. در سال های اخیر کاشت باغات گردوی اسرائیلی و باغات گیلاس و هلو نیز در روستا رواج پیدا کرده است.
وجود باغات گردو در این روستا باعث به وجود آمدن فرهنگ خاص مرتبط با گردو در روستای قوزلو شده است. انواع بازی هایی که نوجوانان و جوانان با گردو انجام می دادند از مفرح ترین بازی چند سال گذشته به حساب می آمد. که با تغییرات فرهنگی - جمعیتی چند سال اخیر کمرنگ تر شده است.
وجود رودخانه قوزلو چای / اوجرلو چای مهم ترین عامل وجود این باغات است. رودخانه با عبور از بستر خود پوشش گیاهی متفاوتی را در حاشیه خود به تاحدود 500 متر ایجاد کرده است. وجود چشمه ها و سرشاخه های رودخانه در دره ها نیز باعث ایجاد پوشش گیاهی متنوع در اطراف روستا شده است.
 وجود باغات متمرکز به همراه وجود پوشش گیاهی به صورت پراکنده باعث شده است تا چهره روستا به صورت سرسبز ییلاقی جلوه کند. درختان پراکنده عموما از گونه آلچه (آلوچه)، سویوت (بید)، قاواق (سرو)، چاغالا (چاغالی)، بویورتکان (تمشک)، گیلدیگ و... می باشد.
طبق خاطرات سالخوردگان روستا و نام های باقی مانده زمین های اطراف، در زمان های قدیم وسعت باغات روستا بیشتر بوده است. وجود منطقه ای با نام باغ یئری در نزدیکی شمال شرقی روستا موید این امر است. این زمین ها در زمان حاضر فاقد هرگونه درختی است و به صورت زمین های کشاورزی درآمده است. علت این امر را سالخوردگان روستا، خشکسالی و به دنبال فقر و روزگاری سختی معرفی می کنند که به واسطه آن بسیاری از درختان خشک و بسیاری دیگر برای فروش و همچنین مصرف فردی قطع شده اند. آنگونه که ادعا می کنند این امر علاوه بر باغات روستا به جنگل های کل منطقه صدمه زده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لوطفا نظرينيزي توركجه يازين