قوزلو كندينين وئبلاگينا خوش گلميسينيز

قوزلو كندينين وئبلاگينا خوش گلميسينيز.
استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و آدرس وبلاگ مجاز است.

۱۳۸۹ آذر ۱۰, چهارشنبه

گیاهان دارویی روستای قوزلو

بویمه درن از گیاهان دارویی روستای قوزلو
  طبیعت روستای قوزلو یکی از مکان های رویش انواع گیاهان دارویی است. از جمله این گیاهان می توان به بویمه درن Boymə dərən (بومادران)، سومورخان گولو Somurxan gülü (گل گاوزبان)، بابه نه ی Babənəy (بابونه)، ایستی اوت İsti ot، آی به Ay bə، کهلیک اوتو Kəhlik otu، جینجیلیغ Cıncılığ، همه کوجو Həmə köcü، جیگیرتکان Cigirtkan، نانه Nanə (نعناع)، قویون قولاغی Qoyun qulağı و... نام برد.
استفاده از گیاهان دارویی به صورت سنتی در روستا رایج است. زنان و دختران روستا با جمع آوری گیاهان دارویی مختلف اقدام به پخت این گیاهان می نمایند که در روستا به آن "ته ره Tərə" / تره می گویند برخی دیگر از گیاهان دارویی با آب جوش دم کرده و مصرف می کنند که ایستی اوت، بابه نی و گیلدیک Gildik از این جمله اند.
استفاده دیگر از گیاهان دارویی پختن "کته Kətə" ااست که نباید با کته ای در جاهای دیگر ایران در معنای برنج آب پز به کار می رود اشتباه گرفت.

سومورخان گولو از گیاهان داروییروستای قوزلو
استفاده تجاری از گیاهان دارویی چندان رایج نیست. اما در زمان گذشته جوانان با جمع آوری و فروش سومورخان گولو مشغول می شدند و در زمان های اخیر برخی از افراد به صورت منفرد و به صورت نا منظم (بدون اینکه کار هر ساله شان باشد) اقدام به جمع آوری و فروش برخی از گیاهان دارویی می کنند. 

۱ نظر:

  1. این اولین بار من پرداخت مراجعه در اینجا و من در واقع به خواندن تمام در محل واحد تحت تاثیر قرار. گیاهان دارویی

    پاسخحذف

لوطفا نظرينيزي توركجه يازين