قوزلو كندينين وئبلاگينا خوش گلميسينيز

قوزلو كندينين وئبلاگينا خوش گلميسينيز.
استفاده از مطالب تنها با ذکر نام و آدرس وبلاگ مجاز است.

۱۳۸۹ آذر ۱۳, شنبه

چشمه شوربولاغ Şor Bulağ


چشمه شور بولاغ در قسمت شمال شرق روستا واقع شده است. محلی که شوربولاغ در آن واقع است در واقع باتلاقی است متشکل از چندین چشمه که از چندین نقطه آن می جوشند. تا قبل از خشکسالی های دهه گذشته چشمه های شوربولاغ بسیار پرآب و محدوده باتلاقی وسیع تر بود اما بعد از وقوع خشکسالی های اخیر و با کاسته شدن از میزان آبدهی چشمه های شوربولاغ از میزان زمین باتلاقی کاسته شده است و سه چشمه اصلی در آن باقی مانده اند. در سال های پرباران تعداد چشمه ها به شدت افزایش می­یابد و بر وسعت باتلاق افزوده می شود.
قبل از لوله کشی آب به داخل منازل روستا (قبل از 1388 که شیرهای آب به صورت برداشت مشترک بین چند خانوار بود) از آب یکی از چشمه های برای شستن البسه و ظروف استفاده می شدن. برای این امر آب آن به یک محل خاص هدایت شده و با استفاده از لوله و یا تکه های ایرانیت با ارتفاع حدود 30 تا 40 سانتی متر ارتفاع از سطح زمین قرار داده می شد تا برای شستشو و برداشتن آب قابل استفاده باشد. چشمه دومی در واقع چاله است به عمق دو متر که روی و اطراف آن با سنگ مرتب شده است. ساخت این چشمه را به مرحوم آلیشان ابراهیمی نسبت می دهند. از آب این چشمه نیز برای شستن البسه و ظروف و همچنین برداشت به وسیله دبه استفاده می شود. آب چشمه سومی به صورت استخر کوچک روباز برای آبیاری دام های روستا و به خصوص دام های محله آشاغا باش Aşağa Baş استفاده می شود.
علاوه بر مصارف فوق آب این چشمه های برای آبیاری سه باغ زیر دست آن که به شام Şam معروف هستند استفاده می شود. به این ترتیب که آب چشمه ها در دو استخر جداگانه که توسط صاحبان باغات احداث شده جمع آوری می شود و برای آبیاری درختان باغ و یا سبزیجات کاشته شده و... استفاده می شود.
به علت اهمیت حیاتی این محل برای اهالی روستا، همه طایفه­های روستا در این محل مالکیت دارند و محل به صورت زمین های چند مترمربعی بین طایفه های روستا تقسیم شده است.

۱ نظر:

  1. سالاملار، کندین آدلیملاریندان دا (میرآلیشان بگ، سادات خان، حاج میرمحمود، حاج آخوندو...)یازین. ساناز

    پاسخحذف

لوطفا نظرينيزي توركجه يازين